השפה האנושית היא אמצעי לתקשורת שלנו עם אדם אחר, קבוצה או סביבה. הפעם הראשונה שבן אנוש נחשף לתקשורת בעולם שבחוץ הוא עם אימו או דמות משמעותית אחרת.
התינוק מתבונן באישון של אימו ורואה את עצמו בקטן. ברגע הזה, קיבל לראשונה בחייו משוב. המשוב שקיבל עשוי להיות חיובי (מבט חזרה ממושך, חיוך, מילים מתנגנות) או שלילי (חוסר עניין, חוסר קשר עין, מצב רוח שלילי, דיבור זועף ולא נעים לאוזן).
המשוב, הוא כלי משמעותי בפיתוח דפוסי תקשורת, דרכו אנו לומדים ומתפתחים אישית ומקצועית.
מה הקשר בין יועץ בטיחות בתנועה לפסיכולוגיה ? אז זהו, שיש המון קשר. והתשובה היא : תקשורת.
הסדרי תנועה זמניים
הסדרי תנועה זמניים נחלקים לעד 24 שעות ועד 6 חודשים. סימוני הצבע יופיעו באלו עד 6 חודשים. הסימונים מהווים אמצעי תקשורת עבור משתמשי הדרך בשטח אתר העבודה.
כיועץ בטיחות בתנועה באתרי עבודה, אני מתעסק לא מעט במתן משוב למנהלי הפרויקט על הסדרי התנועה הזמניים ובפרט על סימוני צבע, שאותי מעניינים מאוד. בשפה המקצועית אנו קוראים למשוב הזה “פיקוח ובקרה”.
חשוב לזכור שאנחנו לא מדברים על תנאי מעבדה סטריליים, אלא על אתרי עבודה החשופים לתנאי אקלים גיאוגרפיים, מזג אויר משתנה, תנועת משתמשי דרך הנחלקים להולכי רגל ואלו בכלי רכב הנעים על המיסעות.
סימוני צבע
לעיתים קורה שמתבצעות העברות תנועה ומתבצע תהליך של מחיקת צבע או העלמתו. עם זאת, מחיקת צבע עלולה להפריע בתקשורת עם משתמשי הדרך ולבלבל את הנהג בבחירת המסלול הנכון לניווט הרכב. מקרים כאלה שכיחים ומהווים תקשורת לקויה המהווה גורם בעל פוטנציאל סיכון לתאונה. מאידך, העלמת צבע עלולה לפגוע במיסעות ולייצר הפרשי גובה בין אזור עבודת מכונת העלמת הצבע לשאר חלקי המיסעה ולהפריע לתנועת הרכב.
המשמעות של סימוני הצבע באתר עבודה חשובה ביותר עבור הכוונת משתמש הדרך, שכן לקחנו קטע וביצענו בו התערבות כירורגית לטובת עבודות בדרך שתסייע למשתמש הדרך בעתיד. עם זאת, עצם ההתערבות מפריעה לזרימת התנועה ומשנה למשתמש הדרך את הרגלי הנסיעה או ההליכה אליהם ומצריכה ממנו מאמץ קוגניטיבי שמצריך קליטה ועיבוד מהיר של שינוי המצב בשטח ותגובה מהירה לגירוי החיצוני אליו נחשף.
תקשורת עם הסביבה
כשאני מגיע לאתרי עבודה, כמעט תמיד אני שואל את עצמי איפה לשים את מלוא תשומת הלב ? מהו העיקר, ומהו הטפל ? הסיבה לכך היא שהמטרה שלנו במתן המשוב בדוח הבקרה למנהל הפרויקט היא אחת בלבד – יישום. אנחנו רוצים שמנהל הפרויקט ומנהל העבודה באתר, יקבלו תמונה ברורה של המצב הקיים בהשוואה לתכנית החתומה והמאושרת ובהתאמה לשלב הפרויקט.
בבואנו לאתר עבודה עלינו להבין שהמטרה שלנו היא לייצר בעבור משתמש הדרך מציאות חדשה לזמן נסיעה או הליכה, המכילה את שפה המוכרת לו באמצעות סימוני צבע וריהוט הדרך (תמרורים ואלמנטים), באופן שיצמצם עד כמה שניתן תקלות בהבנת הסביבה ובקבלת החלטה להתנהגות הרצויה עם זמן התגובה המהיר ביותר.