היחידה ללימודי תעודה | הקריה האקדמית אונו

כניסת סטודנטים | כניסת מרצים
קישור לעמוד הבית

קורס הוראת עברית
כשפה נוספת

למי מתאים?

  • שליטה בעברית כשפת אם או ברמת שפת אם
  • תואר ראשון לפחות, או בשנת הלימודים האחרונה לקראת סיום התואר הראשון. יש להציג אישורים.
  • רקע בהוראה / הדרכה – יתרון

  • ראיון אישי 

מתכונת הקורס

הקורס יתקיים בימי ראשון  בין השעות 18:00-21:30. 

מועד פתיחה: 1.9.2024.  31 מפגשים.

הלימודים יתקיימו בקריה האקדמית אונו, השדרה האקדמית 1 קרית אונו 

לפרטים נוספים ורישום  יבגני 054-6998829

hebrewatono@gmail.com

תוכנית הקורס בנויה משני היבטים: הכרות עם עקרונות ההוראה של עברית כשפה נוספת תוך כדי התנסויות בהוראת עמיתים וניתוח שיעורים, הצצה בלשנית בתמונת השפה העברית על רכיביה לאורך הדורות. במחצית השנייה של הקורס המשתתפים יוזמנו לצפות בשיעורים ולהעביר שיעור אחד בכיתה.

נושאי הלימוד בקורס

  • דידקטיקה: רכיבי תוכנית הלימודים בשפה שנייה. פיתוח יכולת הבנת הנשמע והבעה בעל פה בעקבות ההאזנה.  עקרונות בהקניית אוצר מילים. הלכה למעשה – על דרכים להקניית אוצר מילים.

  • לשון: רכיבי הלשון, רכיבי העברית. תורת ההגה: עיצורים, תנועות ומילים.רבדים היסטוריים של השפה העברית, משלבים וסגנונות. תורת הצורות. חלקי הדיבור. המשפט הפשוט. 

סגל הקורס

הלה קובלינר, בעלת תואר ראשון בצירוף ספרות–לשון מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בחינוך מאוניברסיטת הרווארד. הלה היא מורה ותיקה לעברית כשפה שנייה ולימדה למעלה משני עשורים בבית הספר לתלמידים מחו”ל באוניברסיטה העברית, שם גם הייתה מורה בכירה בתוכנית להכשרת מורים לעברית כשפה שנייה. כתבה ספרים להוראת עברית כשפה שנייה, וביניהם “עברית מן ההתחלה”, ספרי ירושלים, ו”בואו נלמד עברית”. הלה יזמה, הקימה ניהלה ושימשה ככותבת ראשית של תוכנית ״נטע-בשביל העברית״ להוראת עברית כשפה שנייה בתפוצות בשנים 2016-1999 (קרן אביחי, המכללה העברית, בוסטון ומט”ח). 

יאיר אור דוקטורנט במגמה לחינוך רב לשוני, בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. הוא חוקר את המדיניות הלשונית בעברית ובערבית בישראל. ספרו  – ״בוראים סגנון לדור – האמונות והאידיאולוגיות של מתכנני הלשון העברית בארץ ישראל״ יצא בישראל בשנת 2016 ומכיל ניתוח היסטורי של אידיאולוגיות לשוניות בשיח על החייאת השפה העברית בתחילת המאה העשרים. אור פרסם מאמרים העוסקים בהשוואה ביקורתית של  העברית והערבית במערכת החינוך הישראלית ובבחינות הבגרות. כמו כן עסק במחקריו ביישום ה-CEFR הסטנדרט האירופי להוראת שפות. בשנת 2013 זכה אור בפרס האיגוד האמריקאי לבלשנות יישומית על מחקרו על אידיאולוגיות לשוניות בתכנון העברית המודרנית. הוא מלמד קורסים על בחינות בשפה והערכה חלופית בשפה במסגרת תוכניות שונות באוניברסיטת תל אביב ובסמינר הקיבוצים.

נעמי אורן, מקימה ומנהלת של המחלקה לעברית בקריה האקדמית אונו ומלמדת קורסים בעברית כשפה שנייה וקורסי תוכן בעברית קלה. נעמי היא דוקטורנטית בתוכנית לחינוך רב לשוני באוניברסיטת תל אביב, בעלת תואר ראשון בחינוך ולימודים כלליים מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בהוראת אנגלית כשפה שנייה מאוניברסיטת בוסטון. עבודת התיזה שלה עסקה בתהליכי פתרון שאלות בהבנת הנקרא בבחינת יע”ל אצל דוברי ערבית שפת אם. נעמי היא בעלת תעודה להוראת עברית כשפה שנייה מבית הספר לתלמידים מחו”ל (רוטברג) באוניברסיטה העברית. במהלך השנים עסקה נעמי בהוראת צעירים דוברי שפות שונות מכל העולם בישראל, באוניברסיטה העברית ובמסגרות נוספות, ובארצות הברית – באוניברסיטאות הרוורד, טאפטס וברנדייס וכן בחמ”ה (בריה”מ לשעבר) ועסקה גם בפיתוח חומרי לימוד ובהכשרת מורים לעברית כשפה שנייה במסגרת תוכנית ״נטע-בשביל העברית״ וכיום גם בקריה האקדמית אונו. בשנת 2001 זכתה נעמי בפרס על הצטיינות בהוראה מטעם מרכז דרק בוק להוראה ולמידה באוניברסיטת הרוורד.

לביאה אברהמי מרצה ותיקה לעברית בקריה האקדמית אונו ורכזת אקדמית של הוראת העברית בקמפוס חיפה. בעלת תואר ראשון בספרות כללית ובלשון עברית, ותואר שני בלשון עברית מאוניברסיטת תל אביב. לביאה למדה בקורס ההכשרה להוראת עברית כשפה שנייה באוניברסיטה העברית בירושלים ולימדה ביחידה להוראת עברית של האוניברסיטה העברית סטודנטים מארצות שונות ברמות שונות. כמו כן לימדה עברית באוניברסיטת תל-אביב ובאולפן במסגרת פרויקט מסע ברמת גן. כיום לביאה מלמדת סטודנטים במסגרת הקריה האקדמית אונו במרכז ההעצמה בטירה, בירושלים ובקריית אונו ברמות שונות וכן קורסי תוכן בעברית קלה. לביאה משמשת כסגנית מנהלת המחלקה לעברית. היא שותפה לעיצוב המדיניות של המחלקה, מדריכה מורים חדשים ומסייעת בנושאים פדגוגיים וארגוניים של המחלקה.

יוגב טרי מרצה ותיק במחלקה לעברית בקריה האקדמית אונו ורכז אקדמי של הוראת העברית בירושלים, בקמפוס קרית אונו ובמרכזי ההעצמה.  בעל תואר ראשון בלשון עברית מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בהוראת מקצועות העברית מאוניברסיטת מרילנד. יוגב לימד באולפן מיל”ה בירושלים, עסק בפיתוח חומרי למידה לעברית בתפוצות במט”ח ולימד באולפן הווירטואלי של מט״ח. יוגב משמש כסגן מנהל המחלקה לעברית, שותף לעיצוב המדיניות של המחלקה, מדריך מורים חדשים ומסייע בנושאים פדגוגיים וארגוניים של המחלקה.

שאלות נפוצות על הקורס

הקורס יתקיים בימי א’, 

נוכחות פעילה היא תנאי לקבלת תעודה בקורס. פירוש הדבר – הקפדה על זמני השיעורים, הדלקת מצלמה ומיקרופון לאורך השיעורים המקוונים, השתתפות ועבודה משותפת עם עמיתים במהלך השיעורים, הוראת עמיתים והגשת עבודות ותרגילים בזמן הנקוב על ידי המנחה. משתתפים.ות שייעדרו ביותר מ20% מכל אחד מחלקי הקורס, לשון ודידקטיקה, או שלא יעמדו בשאר התנאים, לא יוכלו לקבל תעודה בסיום הקורס. 

במהלך הקורס יש להגיש תרגילים ועבודות. המרצה יקבע מועד להגשת כל אחד מהתרגילים וכל אחת מהעבודות ויש לעמוד במועדים שנקבעים על ידי המרצה.
הנהלת הקורס שומרת לעצמה זכות להפסיק את השתתפותם של מי שלא יגישו את העבודות באופן שוטף ובזמן, לא ישתתפו בצורה פעילה במפגשים או ייעדרו מעל המכסה המותרת בקורס. 

בשל שמירה על זכויות יוצרים ההרצאות בקורס לא יוקלטו! 

במהלך הקורס המשתתפים מתחייבים על נהלי התנהגות נאותה ועל טוהר המידות על פי הקוד האקדמי חברתי של הקריה האקדמית אונו. הנהלת הקורס שומרת לעצמה זכות להוציא מן הקורס משתתפים שלא ישמרו על התנהגות נאותה.         

  • שליטה בעברית כשפת אם או ברמת שפת אם 
  • תואר ראשון לפחות, או בשנת הלימודים האחרונה לקראת סיום התואר הראשון. 

יש להציג אישורים.

  • רקע בהוראה / הדרכה – יתרון
  • ראיון אישי 

המעוניינים.ות להתקבל לקורס מתבקשים.ות לכתוב פסקה בת 15-10 משפטים ולספר בה למה החליטו להצטרף לקורס להכשרת מורים לעברית כשפה נוספת ומהן הציפיות שלהם.ן מן הקורס. יש לשלוח את הפסקה יחד עם קורות החיים ואישורי השכלה ל: hebrewatono@gmail.com.
אם יימצאו מתאימים.ות, יתואם איתם.ן תאריך לראיון אישי. 

משתתפים.ות שיעמדו בכל דרישות הקורס יקבלו תעודה של מורה לעברית כשפה שנייה מטעם היחידה ללימודי חוץ של הקריה האקדמית אונו. התעודה תינתן לאחר סיום כל הצפיות וההתנסויות, הגשת כל העבודות והתרגילים בזמן הנקוב על ידי המרצים בקורס, ולאחר שעבודת הסיום תוגש במועד הנקוב,  תיבדק ותקבל ציון עובר ומעלה. 

 

משתתפים.ות שיימצאו מתאימים.ות לכך, יוזמנו להשתלב בהוראה במסגרת המחלקה לעברית של הקריה האקדמית אונו. 

תפריט נגישות